Miten kaupungeista tehdään älykkäämpiä ja asukkailleen toimivampia elinympäristöjä järkevin kustannuksin?

Confirma Software vastaa tähän kysymykseen tarjoamalla pohjoismaiden kokeneimpien julkiseen sektoriin keskittyneiden IT-talojen parhaat ratkaisut kaiken kokoisille kunnille maksamiseen, asiakaspalveluun sekä vuorovaikutteiseen viestintään. Confirma Softwaren ratkaisut palvelevat jo yli 450 kuntaa kolmessa eri maassa.

Ceepos – maksa kuntasi palveluista verkossa

Tampereen kaupungin museoissa ajan kuuluukin pysähtyä, mutta ennen koronapandemiaa myös museoiden asiakaspalvelu oli jäänyt ajastaan jälkeen.

”Nykyään museoiden asiakkaat odottavat, että museolta löytyy verkkokauppa. Sen puute on aiheuttanut ihmettelyä. Verkkokauppa on tänä päivänä merkki hyvästä asiakaspalvelusta”, Vapriikin museokaupan palveluvastaava Saana Karlsson kertoo.

Koronasulku pakotti museot etsimään uusia tapoja asiakkaiden tavoittamiseksi ja keväällä 2021 museokeskus Vapriikin, Tampereen taidemuseon ja Muumimuseon yhteinen verkkokauppa näki päivänvalon. Ceepos- maksamisen ratkaisut olivat Tampereella jo käytössä sekä verkossa että kymmenillä kassapisteillä, joten niiden laajentaminen varsinaiseen verkkokauppaan oli suoraviivaista.

Ceepos- maksamisen alusta sisältää ratkaisut asiakaspalvelu-, verkko- ja mobiilimaksamisen tarpeisiin. Kaikki alustan ratkaisut integroituvat yli sataan kunta-alan yleisimpään taloushallinnon järjestelmään ja muuhun ohjelmaan valmiilla liittymillä. Niiden avulla maksut liikkuvat älykkäästi ja automaattisesti, mikä säästää aikaa, rahaa ja henkilöstöresurssia.

Tampereen museoissa verkkokauppa on säästänyt etenkin ulkomaisten tuotetilausten käsittelyyn kuluvaa aikaa, kun niitä ei enää tarvitse käsitellä yksitellen sähköpostitse.

Ceepos-verkkomaksuratkaisu valmiine liittymineen tarjoaa kustannustehokkaan tavan tarjota aidosti älykkäämpiä palveluja kuntalaisille. Kuntalaiset voivat hyödyntää verkkokauppaa kaikenlaisiin palveluihin aina lasten kesäleirien ilmoittautumisesta kokoustilojen tai pysäköintipaikkojen varaukseen – aina 24/7 ja jonottelematta.

Artvise-asiakaspalveluratkaisut – parempaa laatua keskittämällä

Ruotsissa yhä useammat kunnat keskittävät koko organisaationsa asiakaspalvelun yhteen paikkaan. Useisiin eri virastoihin soittelun sijaan kuntalainen saa vastauksen kaikkiin julkisia palveluja koskeviin kysymyksiinsä yhdestä ja samasta paikasta.

Kunnan keskitettyyn asiakaspalveluun saa yhteyden useita eri kanavia pitkin ja siellä kunnan koko palveluvalikoimaan perehtyneet asiakaspalvelun ammattilaiset osaavat tarjota suoran vastauksen kysymykseen kuin kysymykseen. Loistavan ja asiakaslähtöisen palvelukokemuksen mahdollistaa Artvisen laadukas, monikanavainen asiakaspalvelualusta.

” Artvise Customer Service on täynnä tehokkaaseen asiakaspalveluun tarvittavia toimintoja. Se tekee asiakaspalvelumme työstä yksinkertaista ja tehokasta”, kertoo Malin Lövdahl Upplands Väsbyn kunnasta.

Monikanavainen alusta kerää kaiken asiakasta koskevan tiedon yhteen järjestelmään. Kuntalainen voi ottaa yhteyttä kuntaan puhelimitse, sähköpostilla, chatissa, sähköisellä lomakkeella tai vaikka perinteisellä kirjepostilla ja kaikki tieto kertyy keskitettyyn järjestelmään kaikkien asiakaspalvelijoiden hyödynnettäväksi.

Huolimatta siitä, miten monimutkaisesta asiasta on kyse ja kuinka monta asiakaspalvelijaa asian selvittelyssä on eri vaiheissa mukana, mikään tieto ei huku matkan varrella, kun se tallentuu yhteen ja samaan paikkaan.

Yhden keskitetyn alustan käyttö useiden eri järjestelmien ja viestintäkanavien sijaan ei pelkästään säästä aikaa ja rahaa, mutta mahdollistaa myös järjestelmän helpomman ylläpidon, päivittämisen ja nopean perehdytyksen uusille työntekijöille.

Myös palvelun tietoturva on helpompaa taata, kun asiakkaiden henkilötiedot pysyvät ainoastaan yhden järjestelmän sisällä koko prosessin ajan.

Compilo-laadunvalvontajärjestelmä ja -kuntalaissovellus – tavoita kuntalaisesi tehokkaammin

Kunnat niin Suomessa, Ruotsissa kuin Norjassakin ovat hyviä tuottamaan tietoa palveluistaan ja julkaisemaan sitä netissä. Mutta löytääkö tieto kuitenkaan perille saakka ajoissa?

Kuinka moni kuntalainen käy aktiivisesti kotikuntansa verkkosivuilla tai huomaa kunnan tekemiä julkaisuja ylitsevuotavassa sosiaalisen median feedissään?

Compilon ilmoitussovellus kuroo umpeen kunnan ja kuntalaisen välistä viestintäkuilua jakamalla tiedotteita kunnan palveluista kullekin kuntalaiselle suoraan puhelinsovellukseen. Kuntalaisen älypuhelin ilmoittaa sovellukseen saapuneista uusista tiedotteista varmistaen, ettei tärkeää tietoa jää huomaamatta.

Jokainen kuntalainen voi valita itse sovelluksestaan, minkä palveluiden tiedotteista he haluavat saada ilmoituksia. Näin sovellus ei ilmoittele kyseiselle kuntalaiselle epäolennaisista palveluista.

Compilon sovellukset myös mahdollistavat asukkaiden osallistamisen ja palautteen keräämisen kunnan palveluista. Sovelluksen kautta kunta voi vastaanottaa kuntalaisten ilmoituksia esimerkiksi epäkunnossa olevista tiloista tai välineistä.

Overhallan kunnassa Compilon palautesovellus on otettu hyvin vastaan.  ”Monet kuntalaisemme ovat ottaneet sovelluksen käyttöön. Saamme nyt paljon enemmän palautetta kuin aiemmin. Sovelluksen avulla palaute voidaan myös käsitellä helpommin ja suoraviivaisemmin kuin ennen”, kertoo pormestari Trond Steinvik Overhallan kunnasta.

Compilon vuorovaikutteinen sovellus mahdollistaa älykkäämmän tavan viestiä kuntalaisten kanssa. Jo 90 000 norjalaisen käyttämä sovellus sopii kaiken kokoisille kunnille ja on saatavilla myös suomalaisten kuntien käyttöön.

Tutustu lisää Confirma Softwaren tarjontaan messuilla

Confirma Software tarjoaa useita, juuri julkiselle sektorille suunnattuja älykkäitä ratkaisuja. Miten ratkaisumme voisivat auttaa sinua kehittämään kuntasi palveluja?

Tule tapaamaan asiantuntijoitamme Tampere Smart City Expoon ja kerro millaisia älykkäitä ratkaisuja juuri sinun kuntasi tarvitsee.

Lisätietoa:

Timo Kärkkäinen, timo.karkkainen@cpu.fi

Mikko Kupiainen, mikko.kupiainen@cpu.fi

toimitusjohtaja Jarle Mørk (englanniksi), jmork@confirmasoftware.com